Krótka historia szkoły
Decyzją Rady Gminy w Dolicach 04.03.1999 ustalono 2 placówki szkolne, które miały funkcjonować do czasu oddania do użytku nowego obiektu w Dolicach. Gimnazjum w Dolicach korzystało
z pomieszczeń przy szkołach podstawowych w: Dolicach, Sądowie, Dobropolu, Żalęcinie, natomiast GP w Rzeplinie funkcjonowało w budynku SP w Rzeplinie. W chwili oddania budynku gimnazjalnego w Dolicach, przy ul. Ogrodowej 46 dwie placówki zostały połączone.
Osiągnięcia szkoły
- znaczące sukcesy sportowe na szczeblu powiatu, województwa i kraju
- osiągnięcia dydaktyczne: konkursy przedmiotowe
- wysokie lokaty w konkursach ogólnopolskich (Kangur, Alfik, Omnibus)
- aktywna działalność na rzecz środowiska lokalnego
Cele i zadania
Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie z uwzględnieniem programu wychowawczego gimnazjum i programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska, w szczególności:
1. Wdraża do samodzielnej, indywidualnej oraz grupowej efektywnej pracy w celu zdobycia wiedzy i umiejętności określanych w podstawie programowej zatwierdzonej przez MEN.
2. Uczy utrzymywania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki oraz dbania i odpowiedzialności za miejsce pracy
i środowisko.
3. Uczy postępowania zgodnie z prawem oraz akceptowanymi powszechnie normami życia społecznego.
4. Uczy rozwijania u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny
oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego.
5. Kształci i wychowuje w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu.
6. Organizuje opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej
oraz udziela pomocy w miarę posiadanych środków.
7. Upowszechnia wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
8. Dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów.
9. Umożliwia korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej.
10. Zapewnia opiekę uczniom szczególnie uzdolnionym, stwarzając warunki do rozwoju ich zainteresowań i uzdolnień poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych.
11. Organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
12. przygotowuje do wyboru zawodu kierunku kształcenia poprzez:
- prezentowanie problematyki kształcenia podczas godzin wychowawczych
- prezentowanie odpowiednich publikacji i informacji w pomieszczeniu szkolnego doradcy zawodowego